عنوان بازی Assassin’s Creed 4 :Black Flag یک بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجراجویی است که توسط Ubisoft Montreal توسعه یافته و توسط Ubisoft در سال 2013 منتشر شده است. این بازی هشتمین قسمت از سری بازیهایAssassin’s Creed و دنبالهی مستقیم Assassin’s Creed III است. داستان بازی در ابتدای قرن هجدهم و در دوران طلایی دزدان دریایی در منطقهی کارائیب جریان دارد و روی شخصیت ادوارد کنوی، دزد دریایی انگلیسی و پدربزرگ کانر، قهرمان نسخهی قبلی، تمرکز میکند برای بررسی بیشتر تا انتها با آپرا گیم همراه باشید.
اطلاعات کوتاه در مورد ساخت Assasin’s Creed 4: Black Flag
تیم و تعداد افراد درگیر در تولید:
تولید Assassin’s Creed IV: Black Flag یک پروژهی بینالمللی بوده است. تیم اصلی توسعهدهنده در Ubisoft Montreal بوده، اما استودیوهای دیگری مانند Ubisoft Singapore، Ubisoft Sofia وUbisoft Milan نیز در توسعهی بخشهایی از بازی مشارکت داشتهاند. این بازی بهویژه برای اضافه کردن نبردهای دریایی و تجربهی دنیای باز به سری، شناخته شده است. تعداد دقیق افراد درگیر در تولید مشخص نیست، اما گزارشها حاکی از آن است که بیش از هزار نفر در این پروژه دست داشتهاند.
بودجه و اطلاعات مالی:
بودجهی دقیق برای تولید بازی اعلام نشده است، اما بر اساس استانداردهای صنعت بازیهای ویدئویی و سایر بازیهای سری Assassin’s Creed، میتوان گمان زد که بودجهی آن چند ده میلیون دلار بوده است. بازی پس از انتشار، فروش خوبی داشت و تا مارس 2014 بیش از 11 میلیون نسخه فروخته و از نظر مالی موفقیت آمیز بوده است.
مخاطب سنی و جغرافیایی:
این بازی برای بازیکنان بالای 17 سال طراحی شده است، که از نظر سنی برای بزرگسالان مناسب است. مخاطبان بازی جهانی هستند و بازی به چندین زبان ترجمه شده و در سراسر جهان به فروش رسیده است.
نگاهی به بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag
>در بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag فراز و نشیب های ادوارد کنوی به بزرگی اقیانوس اطلس هست ولی قبل از اینکه به بررسی بازی بپردازیم بزارید به داستان بازی یه سر بزنیم. ادوارد در سال 1693 در یک خانواده فقیر در جنوب ولز به دنیا آمد. پدرش یک سرباز بود که در جنگهای مختلف شرکت داشت و مادرش زنی سختکوش بود که تلاش میکرد زندگی خانواده را تأمین کند. زندگی فقیرانه و سختی که ادوارد در آن بزرگ شد، تأثیر زیادی بر شخصیت او گذاشت و او را به فردی جاهطلب و بیرحم تبدیل کرد.
ادوارد از سنین نوجوانی به دنبال راههایی برای فرار از فقر و کسب ثروت بود. او به کشاورزی و شکار روی آورد، اما این کارها او را راضی نکرد. ادوارد به زودی متوجه شد که دزدی دریایی میتواند راهی برای رسیدن به ثروت و آزادی باشد. این جاهطلبیها باعث شد تا رابطهاش با خانوادهاش، بهویژه مادرش، تیره و تار شود. در نهایت، ادوارد تصمیم گرفت خانه و خانوادهاش را ترک کند و به دریا بزند. ادوارد در جوانی با کارولین اسکات (Caroline Scott) آشنا شد و با او ازدواج کرد.
کارولین از خانوادهای مرفه بود و امید داشت که ازدواج با ادوارد باعث شود او یک زندگی آرام و محترم را دنبال کند. اما جاهطلبیهای ادوارد و تمایل او به زندگی دزدی دریایی باعث شد این ازدواج به زودی دچار مشکل شود. کارولین از رفتارهای خطرناک و بیملاحظه ادوارد ناراضی بود و در نهایت او را ترک کرد و به خانه پدرش بازگشت.
بعد از ترک شدن توسط همسرش، ادوارد تصمیم گرفت تا به صورت جدی وارد دنیای دزدی دریایی شود. او به غرب هند (کارائیب) سفر کرد و در آنجا به عنوان دزد دریایی فعالیت کرد. ادوارد به سرعت به عنوان یک دزد دریایی بیرحم و ماهر شناخته شد. او با کشتیهای مختلفی مبارزه کرد و تجربیات زیادی در این راه کسب کرد. این دوره زندگی ادوارد، پایهگذار حوادثی است که در بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag شاهد آن هستیم.
در یکی از نبردهای دریایی، ادوارد به طور تصادفی با یک تمپلار به نام دانکن والپول (Duncan Walpole) روبرو شد و او را کشت. ادوارد که از این فرصت استفاده کرد، هویت دانکن را دزدید و تصمیم گرفت از این طریق به ثروت و قدرت دست یابد. این تصمیم او را وارد ماجرای پیچیدهای کرد که در نهایت به تبدیل شدن او به یکی از اعضای حشاشینها انجامید و داستان اصلی بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag را شکل داد.
با پیشروی در بازی، ادوارد متوجه میشود که تمپلارها به دنبال یافتن یک شیء باستانی به نام “رصدخانه” هستند. این رصدخانه قابلیت دیدن هر کسی در هر نقطه از جهان را دارد، و تمپلارها قصد دارند از آن برای کنترل و نظارت بر بشریت استفاده کنند. ادوارد، که همچنان بیشتر به دنبال منفعت شخصی است، تصمیم میگیرد به این جستجو بپیوندد. در طی سفرهایش، ادوارد با اعضای انجمن حشاشین ملاقات میکند. او ابتدا علاقهای به پیوستن به حشاشینها ندارد، اما با گذر زمان و با مشاهده قساوت و خشونت تمپلارها، کمکم به ایدههای حشاشینها علاقهمند میشود. او همچنین با بسیاری از دزدان دریایی معروف آن زمان مانند بلکبرد (Blackbeard) و چارلز وین (Charles Vane) آشنا میشود.
ادوارد در طول بازی تغییرات بسیاری میکند. او از یک دزد دریایی خودخواه و بیاخلاق به فردی تبدیل میشود که به هدفی بزرگتر از خود میاندیشد. وقتی ادوارد در نهایت متوجه میشود که رصدخانه تنها وسیلهای برای کنترل و سوءاستفاده از مردم است، او تصمیم میگیرد جلوی تمپلارها را بگیرد و از این سلاح مرگبار محافظت کند. در پایان بازی، ادوارد موفق میشود تا تمپلارها را شکست دهد و رصدخانه را از دسترس آنها دور نگه دارد.
او همچنین با از دست دادن بسیاری از دوستان و همکارانش، از جمله بلکبرد و چارلز وین، متوجه میشود که زندگی دزد دریایی دیگر او را ارضا نمیکند و تصمیم میگیرد به یک زندگی آرامتر و معنادارتر برگردد. در پایان، ادوارد به لندن بازمیگردد و تلاش میکند زندگی جدیدی را آغاز کند. او پسرش هیثم کنوی را به دنیا میآورد که بعدها خود یکی از شخصیتهای کلیدی در داستان Assassin’s Creed III میشود. ادوارد نیز سرانجام به انجمن حشاشین ملحق میشود و تلاش میکند تا در برابر تمپلارها مبارزه کند.
هرچند داستان بازی نکته خاصی ندارد، اما روایت خوب و اتفاقات متنوعی که در بازی رخ میدهد، آن را از حالت عادی فراتر میبرد. همچنین شخصیتپردازی عالی Edward Kenway و تمرکز بر دنیای دزدان دریایی، جذابیت بیشتری به داستان بازی میبخشد. در نهایت، ترکیب این عناصر با گیمپلی لذتبخش باعث میشود که Assassin’s Creed IV: Black Flag به یکی از بهترین نسخههای این سری تبدیل شود.
داستان بازی Assassin’s Creed IV: Black Flag به شکلی جذاب با واقعیت تاریخی تعامل دارد و با استفاده از دوره تاریخی واقعی «دوره طلایی دزدان دریایی» در اوایل قرن هفدهم، موفق شده است تا واقعیت تاریخی را با عناصر تخیلی و داستانی ترکیب کند. این تعامل میان واقعیت و داستان باعث میشود که بازیکنان در دنیایی غوطهور شوند که هم آشنا و هم جدید است.
این دوره از تاریخ واقعی در حدود سالهای 1650 تا 1730 میلادی اتفاق افتاده و شامل فعالیتهای گسترده دزدان دریایی در دریای کارائیب و مناطق اطراف است. بازی به خوبی این دوره را بازسازی کرده و بسیاری از شخصیتها، رویدادها و مکانهای واقعی را به تصویر میکشد. از جمله شخصیتهای تاریخی معروف میتوان به ادوارد تیچ (Blackbeard)، چارلز وین (Charles Vane) و آن بانی (Anne Bonny) اشاره کرد که همگی در بازی حضور دارند و داستانهایی حول محور آنها ساخته شده است.
در حالی که Edward Kenway شخصیت خیالی است، او به عنوان یک دزد دریایی در دنیای واقعی آن زمان قرار گرفته است. تعامل او با شخصیتهای تاریخی و رویدادهای واقعی باعث میشود که داستان بازی به طرز جذابی واقعگرایانه به نظر برسد. کنوی به عنوان یکی از اساسینها، درگیر مبارزهای طولانی با تمپلارها میشود که به طور موازی با داستانهای واقعی دزدان دریایی جریان دارد.
داستان در دنیای مدرن نیز ادامه دارد، جایی که بازیکن به عنوان یکی از کارمندان شرکت آبسترگو از طریق دستگاه آنیموس به گذشته سفر میکند. این بخش از بازی به نوعی بیانگر تحقیقات مدرن در مورد تاریخ و DNA است که البته با تخیلی بسیار بالا همراه است. در دنیای واقعی، تکنولوژی مشابهی وجود ندارد، اما ایدهی استفاده از حافظه ژنتیکی برای بازسازی خاطرات پیشینیان، یک تعامل جذاب بین علم و تخیل است.
شخصیت پردازی Assassin’s Creed 4 :Black Flag
از جنبههای شخصیت پردازی میتوان وی را حاصل ترکیب شخصیتهای اصلی نسخههای پیشین دانست، چراکه بعضا هم مانند Altair کم حرف و رمزآلود به نظر میرسد و در مواقع دیگر مانند Ezio رهبری قدرتمند و با جذبه مینماید. داستان زندگی Kenway، سرگذشت یک دزد دریایی است، از زمانی که از فرط فقر به ملحق شدن به گروه غارتگران دریایی سوق پیدا میکند تا برههای که به یکی از ترسناکترین کاپیتانهای کارائیب مبدل میگردد. این درون مایه به خودی خود دارای پتانسیل و کشش بالایی در جذب مخاطب و موفقیت دارد. چرا که دزدان دریایی از جمله جمعیتهایی هستند که در دنیای بازیهای رایانهای کمتر به آنها پرداخته شده است.
و براحتی میتواند علاقه مندان به ماجراجویی را به سمت خود بکشاند حتی اگر درگیر پیگیری داستان رمزآلود این سری نباشند. اتفاقات داستان در قرن 18 و دوران طلایی سلطه دزدان دریایی بر دریای کارائیب اتفاق میافتد و در آن شاهد حضور کاپیتانهای معروف و شخصیتهای عالی و جذاب دزدان دریایی خواهید بود. مواردی نظیر Black Beard مخوف تا John Roberts که از جمله غارتگران معروف تاریخ بشمار میروند.
اکثر این شخصیتهای فرعی از عمق شخصیتپردازی مناسبی برخوردارند و همگی در وسعت بخشیدن به داستان و تنوع بخشیدن به آن تاثیر مثبتی میگذارند و اغلب دیالوگها و رفتارهای به یاد ماندنی از خود بروز میدهند. داستان فراز و نشیبهای فراوانی دارد و قبل از اینکه تمام شود چندین پیچ و تاب اساسی میخورد و باید گفت بهخوبی مملو از اتفاقات نفسگیر و جالب است.
اما در عین تنوع با ایجاد تعادل مناسب بین جنبههای سرگرم کننده و احساسی رسالت خود در زمینه تاثیرگذاری را به خوبی انجام داده و میتوان به جرئت گفت برخی از صحنهها تا آیندهای نه چندان نزدیک در ذهنها خواهد ماند. در حالی که داستان شخصیت اصلی (Kenway) تا حدودی به سرانجام میرسد و دارای نتیجهگیری است.
اما پایان داستانی که در زمان حال و در شرکت Abstergo اتفاق میافتد طبق سنت نسخههای قبلی ناتمام مانده و به نسخههای بعدی موکول میشود. با علم به تغییر مداوم کارگردان و استدیوی سازنده عناوین این سری و پیشینهی بد داستان نویسان در حفظ انسجام و کلیت داستان در مسیر اصلی، نمیتوان دربارهی این بخش از داستان بازی نظر قطعی داد و نتیجهگیری در مورد آنرا به زمانی در آینده و هنگام انتشار قسمتهای بعدی موکول میکنیم.
طراحی Assassin’s Creed 4 :Black Flag
از لحاظ طراحی و جنبههای هنری باید گفت با یکی از زیباترین و چشمنواز ترین عناوین نسل حاضر و این سری طرفیم. رنگبندی شاد و دلچسب جنگلهای استوایی باران خورده و مه آلود که محل زندگی چندین گونهی خطرناک از حیوانات وحشی و اکو سیستم مختص خود است.
در کنار تعداد زیادی شهرهای بندری که پر از دزدان دریایی مست و جمعیت سرخوش از خوشیهای ناب زندگی، به همراه کیلومترها اقیانوس آبی مواج و سرشار از مخاطره، همگی نیاز به تنوع لوکیشن بازی را، حتی بیشتر از حد نیاز بر طرف میکنند و با دارا بودن میزان تاثیرپذیری، طراحی پرجزئیات و سیل عظیم فعالیتهای سرگرم کننده در هرکدام باعث کسب نمره کامل در این قسمت میشود. تا جایی که گشت و گذار در هریک بیشک تجربهای فراموش نشدنی خواهد بود.
طراحی و چهرهپردازی شخصیتهای بازی هم از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و بخوبی نمایانگر پیشه و حالات رفتاری هریک هستند. اما از جنبه های تکنیکی هنوز به اندازه کافی پیشرفت صورت نگرفته و باید بار دیگر به دوست قدیمی و دشمن همیشگی سری بازیهای Assassin’s Creed خوش آمد گفت. یعنی همان باگهای اذیت کننده و بعضا مزحک که در برخی موارد باعث دلزدگی و موجب آزار و اذیت بازیکن شده؛ و گسترهای از باگهای کنترلی تا گرافیکی و مشکلات هوش مصنوعی را شامل میشوند. پ
س اگر هنوز از دیدن تصاویر خندهدار بوجود آمده بواسطهی باگها در نسخههای پیشین فارغ نشدهاید، بدانید که سیل تازهای از این تصاویر در راه است! به این مشکل موارد معدود افت فریم و مشکلات جزئی گرافیکی مخصوص سری را نیز اضافه کنید تا پی به کم کاری (مجدد) تیم سازنده در عیب یابی یا اصطلاحا Polish محصول پهناورشان پی ببرید.
اما در مقابل، سایهزنی و نور پردازی مثال زدنی، تغییرات مداوم آب و هوایی که تاثیری مستقیم و فوق العادهای بر گیمپلی دارند. در کنار بافتهای با کیفیت و Draw Distance کم نظیر، نشان میدهد که موتور گرافیکی Anvil Next قبل از پایان یافتن نسل هفتم و رفتن به تالار افتخارات بازیهای رایانهای، هنوز چند چشمه از قابلیتهای خود را رو نکرده بود !
گیمپلی Assassin’s Creed 4 :Black Flag
گیمپلی سری AC را میتوان به نهالی تشبیه کرد که از همان اول خلاق و تا اندازهای بیبدیل ظاهر شده و با گذشت زمان همواره در حال رشد و پیشرفت بوده و هست و با انتشار هر نسخهی تازه از سری شاخ و برگ بیشتری پیدا کرده است. که بعضی از این شاخ و برگها در راستای هدف کلی سری بودهاند، مانند به راه انداختن کاروانهای تجاری یا تربیت نوچههای Assassin و یا کشتیرانی و برخی هم زاید بوده و باید حرص میشدند.
(مواردی نظیر مدیریت نزاعهای خیابانی.) با اینکه عنوان Assassin’ Creed در اکثر استدیوهای Ubi دست بدست شده و هیچگاه سازنده دو نسخه پشت سرهم، استدیوی واحدی نبوده است اما حفظ انسجام در بخش گیمپلی و ترکیب خوب عناصر گیمپلی معروف سری و موارد متعدد نوآورانه و خلاقانه که در هر نسخهی تازه، بلا استثنا اعمال میشوند، برگ برندهی همیشگی AC است. در Black Flag هم اوضاع به همین منوال پیش میرود. تمامی حرکات و فعالیتهای معروف در این شماره هم حضور دارند و باید گفت بازی تا حدی شبیه به AC3 هست اما اینبار به نقاط قوت گیمپلی بازی قبلی تاکید بیشتری شده است. این تاکید در توجه به بخش کشتیرانی و نبردهای دریایی بیشتر به چشم میخورد.
در نسخهی پیشین شما تنها قادر بودید در محیطی محدود کشتیرانی کنید و در نبردهایی محدود شرکت کنید اما اینبار این بخش به عنوان بخش اصلی و هستهی اصلی بازی در نظر گرفته شده است و سایر بخشها حول محور کشتیرانی پدید آمدهاند. بطوریکه پیشرفت در بازی برابر با پیشرفت در قابلیتهای دریانوردی و تبدیل شدن به دزد دریایی افسانهای دریای کارائیب خلاصه میشود و تنها راه پیشرفت در خط داستانی هم منوط به رسیدگی مداوم به خدمه کشتی و ارتقای قدرت آن است. برای ارتقای قدرت کشتی خود، اینبار سازندگان آزادی عمل بیشتری به شما دادهاند.
در ابتدا صاحب کشتی معمولی و کوچک هستید و باید با غارت کشتیهای کوچکتر منابع و ثروت لازم برای ارتقای کشتیتان را بدست بیاورید و با صرف این منابع بر مواردی نظیر بدنهی قدرتمندتر، قدرت آتش و تخریبپذیری بیشتر و یا تمرکز بر امکانات لازم برای صید نهنگ و سایر موجودات دریایی راه خود را بسوی سودها و گنجینههای با ارزش بعدی هموار کنید. همچنین به کمک کشتی خود میتوانید در محیط نسبتا بزرگ بازی به گشت و گذار بپردازید و تقریبا تمامی کارهایی که یک دزد دریایی توانایی انجامشان را داشته را انجام دهید. وارد نبرد با کشتیهای تجاری شده و کشتی، خدمه و انبارشان را به غارت ببرید.
به جزیرهای خالی از سکنه رفته و به دنبال گنج دفن شده بگردید. به قلعههای نظامی حمله کرده و سیطرهی خود را بر محدودهی کارائیب وسعت ببخشید و… تمامی این امکانات به لطف پرداخت مناسب به بخش کشتیرانی بیشترین و با کیفیتترین سهم را از تجربهی شما از این بازی به خود اختصاص خواهند داد.
سایر بخشها و سیر مراحل اصلی همانند نسخههای پیشین شامل تعقیب و گریز، مبارزه با دشمنان ومراحل مخفیکاری است که نمونههایی از آنها را در گذشته به وفور دیدهایم. با وجود اینکه مکانیزم هر کدام تکراری و کهنه است اما تغییر درون مایهی داستان و جا افتادگی قابلیتهای آشنای قبلی و اضافه شدن مراحل کشتیرانی به این فصل از بازی، مانع کسالتآور بودن و دلزدگی در این بخش میشود.
صداگذاری Assassin’s Creed 4 :Black Flag
در زمینهی صدا پیشگی و صداگذاری مانند همیشه شاهد کاری خوب و مطابق استانداردهای روز صنعت بازی هستیم. دیالوگهای تمامی شخصیتها به خوبی ادا شده و صدای مورد استفاده مناسب هر یک از آنهاست، و در هنگام پخش شدن هم هماهنگی لازم با حرکات صورت و لبها را دارا هستند. در زمینهی صداگذاری، در لحظات محدودی از بازی کمبود احساس میشود اما کار فوقالعادهی تیم صداگذاری در جان بخشیدن به اقیانوس طوفانی و خشمگین و صدای نالهی کشتی چوبی در مواجهه با موجهایی به ارتفاع ساختمانهای چند طبقه، باعث میشود کاستیهای این بخش در سایر موارد به چشم نیایند.
مسئولیت ساخت و تهیه موسیقی متن بازی هم اینبار به عهدهی Brian Tyler است که در کارنامهاش مسئولیت ساخت موسیقی بازیهای برزگ و موفقی چون Far Cry 3 به چشم میخورد. در موسیقی متن شنوای قطعات زیبا و دلنشینی هستیم که همگی دارای تم و حس و حال جادویی و تسخیر کنندهی قدیمی دریای کارائیب و در عین حال با گریزهای زیبا به تم و ریتمهای زمان حال هستند؛ و در هنگام گوش دادن به هرکدام، با اینکه در اتمسفر زیبای قرن 18 غرق میشوید اما از یاد نخواهید برد که این یک شبیهسازی است و شما بواسطهی Animus وارد این دنیا شدهاید.
در بخش چند نفره که اینبار هم بعد از انتشار بدون پرداخت مبلغ اضافی و بصورت رایگان در دسترس است میتوانید مدهای آشنای قبلی را تجربه کنید آن هم بدون هیچ تغییری! البته تغییرهایی در لباسها، نقشههای قابل بازی و سلاحها وجود دارد اما تکراری بودن قواعد بازی دلیلی بر به حاشیه رانده شدن و جانبی فرض شدن این بخش میشود. و باید بار دیگر حسرت نبردهای دریایی چند نفره، با کشتیهای شخصیسازی شده و رنگوارنگ را تحمل کنید. بخشی که کمبودش از مدتها بر دل طرفداران سنگینی میکند.