بررسی بازی UFL، رقیب نه چندان قوی EA FC و eFootball : برای سالهاست که تجربه یک بازی فوتبالی به دو انتخاب یعنی EA Sports FC و eFootball یا همان FIFA و PES سابق خلاصه میشود. رقبایی که برای مدتی طولانیست که حتی یکدیگر را به چالش نکشیده و در مسیری تکراری و رو به افول قرار گرفتهاند. همین موضوع باعث شد تا حضور یک رقیب و شرکتکننده جدید در بازار بازیهای فوتبالی به خودی خود جذاب و مورد انتظار باشد.
چند سالی است که بازی UFL مراحل ساخت خود را توسط استودیو Strikerz پشت سر میگذارد و حالا فرصت تجربه نسخه بتا آن را به دست آوردهایم. عنوانی که سعی دارد از غفلت ساختههای EA و Konami استفاده کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد. با این حال باید دید که آیا سازندگان UFL توانستهاند ضعفهای تکراری آثار مشابه را برطرف کرده و حرفی تازه برای گفتن داشته باشند یا خیر. با آپرا گیم همراه باشید.
نقد و بررسی بازی UFL
رابط کاربری بازی UFL
UFL با یک رابط کاربری که برای چشم آسان است از شما استقبال میکند. منوها تمیز، سریع و آسان برای پیمایش هستند که راه اندازی اولیه را بدون دردسر کرده. کیفیت رابط کاربری UFL در قیاس با EA Sports FC 24 به شکل مثبتی ارزیابی میشود که لزوما در تمامی اوقات نمیتواند تجربهای مناسب را ارائه کند. در حالی که صفحه تنظیمات اسکواد تیم ها در UFL در ابتدا شما را جذب خود نمیکند، پس از مدتی با اضافه شدن لباس تیمها و بازیکنها به سرعت زنده شده و کارایی خود را نشان میدهد.
هرچند طرح کلی بخشهای مختلف رابط کاربری همچون جزئیات تاکتیکی تیمها به ساخته EA شباهت دارد اما بهتر بود که از تیم توسعه دهنده در این زمینه نوآوری هایی را میدیدیم و طراحان تجربه منحصر به فردی را برای کاربران ارائه می دادند تا شکل و شمایل بازی UFL می توانست DNA مختص به خودش را داشته باشد. با این حال ساختار فعلی به واسطه شباهت به دیگر عناوین موجود میتواند شرایط را برای برقراری ارتباط با گیمر آسانتر از همیشه کند.
گیمپلی و کنترلها بازی UFL
بازی UFL تمرکز ویژهای بر گیمپلی واقعگرایانه دارد. بازیکنان قادرند انواع پاسها (مانند پاسهای مستقیم، عمقی، و هوایی) و شوتها (شوتهای مهارتی، لاب، و غیره) را انجام دهند. مکانیزمهای دفاعی نیز شامل انواع تکلهای فعال و منفعل است که به بازیکنان اجازه میدهد سبک بازی خود را تطبیق دهند. این تنوع در گیمپلی باعث میشود که هر مسابقهای متفاوت و چالشبرانگیز باشد.
هسته گیم پلی UFL
اگر از بازیکنان eFootball بپرسید، UFL حسی مشابه با EA FC را منتقل میکند و اگر از بازیکنان EA FC بپرسید، بازی تجربهای شبیه به PES را پیش روی شما قرار میدهد. در واقعیت، UFL جایی در این بین است و عناصر هر دو را در بر میگیرد و در عین حال چرخش منحصر به فرد خود را به ژانر اضافه میکند. طراحان گیم پلی UFL به طرز جسورانه و با ریسکی بالا، مکانیزم های دفاعی بازی را به سمت دفاع دستی ( manual defending ) سوق داده و آن را در اولویت قرار دادهاند.
هوش مصنوعی دفاعی در حالی که هر چند محدود کارایی خود را نشان میدهد، تقریبا به اندازه EA FC و یا eFootball درگیر نیست. در حالی که این می تواند در ابتدا چالش برانگیز باشد و زمانی که طرفداران یک بازی آنلاین محور رقابتی، با آن کنار بیایند بسیار لذت بخش است؛ اما روی دیگری از سکه وجود دارد و می توان مطمئن بود برای گیمر های آفلاین باز و طرفداران یک بازی فوتبالی شبیه ساز این شکل از مکانیزم های دفاعی اصلا رضایت بخش نیست و کاملا نا امید کننده است.
این دست مخاطبها دوست دارند بخش بزرگی از ساختار دفاعی بازی توسط هوش مصنوعی اداره شده و علاوه بر مهارت های سبک بازی شما، شاهد مهارت های دفاعی هوش مصنوعی بازیکنان هم تیمی باشید. کاملا مشخص است طراحی مکانیزم های دفاعی UFL برای یک بازی آنلاین رقابتی طراحی شده است؛ چیزی که در حال حاضر اولویت سازندگان UFL است.
لیگ جهانی آنلاین
مرکز تجربه UFL یک لیگ آنلاین جهانی است که در آن بازیکنان میتوانند تیمهای خود را ایجاد و مدیریت کنند. این تیمها از بازیکنان واقعی فوتبال تشکیل میشوند و شرکت در مسابقات، ارتقاء در رتبهها، و رقابت در لیگهای برتر بخشی از این سیستم است. برخلاف حالتهای مشابه مانند Ultimate Team، این بازی وعده میدهد که کاملاً “عادلانه” باشد و فاقد سیستمهای پرداختی که موجب برتری غیرمنصفانه شوند.
- پرکها و ارتقاء بازیکنان: با پیشرفت در بازی، بازیکنان امتیازاتی کسب میکنند که میتوانند برای فعال کردن پرکها استفاده کنند. هر پرک دارای چهار سطح است که ویژگیهای بازیکن را بهبود میبخشد.
- اسکینهای کارت بازیکن: UFL امکان استفاده از اسکینهای کارت بازیکن را برای شخصیسازی ظاهری و تاکتیکی بازیکنان فراهم میکند. این اسکینها در چهار سطح نایابیت در دسترس هستند و میتوانند از طریق بازی یا خرید درونبرنامهای به دست آیند.
جلوه های بصری، مدلینگ بازیکنان و پرزنتیشن ها
توسعه دهندگان برای ساخت UFL از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 استفاده کردند و به تازگی انتقال توسعه بازی به موتور گرافیکی Unreal Engine 5 را شروع کردهاند اما هنوز این روند به پایان نرسیده و نمیتوان انتظار دیدن قابلیتهای تکنولوژی جدید Epic Games را در آن داشت. در همین نسخه Open Beta اما با یک گرافیک قابل قبول و بهینه سر و کار داریم.
شاید بتوان گفت پایدار ترین بخش UFL همین قسمت گرافیک بصری و فنی بازیست که از ثبات و کیفیت خوبی برخوردار است. Stade Louis II تنها ورزشگاه دارای مجوز در نسخه بتا UFL است و طراحی این ورزشگاه در سطح کیفی بالایی قرار دارد. از بافت های استادیوم بگیرید تا بازتاب نور روی سطوح مختلف، زمین چمن بازی، شیدر های پوست بازیکنان، لایه های گرافیکی مختلف در قسمت های مختلف بازی و بسیار موارد دیگر در حال حاضر به یک استاندارد قابل قبولی رسیدهاند.
البته شاید ایرادی که بتوان به تیم توسعه دهنده گرفت، رنگ بندی بازی از نمای گیم پلی است که شباهت بسیاری به EA FC 24 دارد. این شباهت چه در رنگ بندی زمین چمن و چه رنگ بندی کلی بازی را می توان به صورت معنا داری مشاهده کرد. تا جایی که در همان نگاه اول فکر میکنید که با ساخته EA سر و کار دارید و نه یک بازی فوتبالی دیگر؛ از بسیاری این یک اشتباه استراتژیک برای پیش بُرد بازی در آینده است و تیم توسعه باید در هر بخشی DNA و استایل مخصوص به خودش را انتخاب کند و گاهی شباهت های عجیب و غریب این بازی به EA FC واقعا آزار دهنده میشود.
مدلینگ بازیکنان هنوز جا برای پیشرفت بسیاری دارد و طراحی مدلینگ های بازیکنان از تنوع کافی برخودار نیست و شاید در بازی با چند نوع محدود مدلینگ سر و کار داشته باشیم که روی بازیکنان مختلف سوار شده باشد. از سوی دیگر طراحی چهرههایی که برای بازیکنان در نظر گرفته شده به صورت دستی طراحی شده اند که از کیفیت بسیار خوبی برخودارند و در این زمینه شاهد عملکرد خوبی از سوی تیم توسعه UFL هستیم.
در زمینه ارائه بصری نسخه Open Beta واقعا باید سازندگان را تحسین کرد که محتوای بسیار خوبی را پیش روی مخاطب قرار دادهاند. در جریان گیم پلی و اتفاقات مختلفی که در بازی رخ میدهد شما شاهد کات-سین های بسیاری خواهید بود که حواشی مسابقه و اتمسفر بازی را به زیبایی به تصویر میکشند. موضوعی که باعث شده UFL در این زمینه از کیفیت خوبی بهره ببرد.
سیستمهای اقتصادی
UFL از دو ارز درونبازی به نامهای League Points (LP) و Credit Points (CP) استفاده میکند:
- LP: برای خرید آیتمهای شخصیسازی، بستههای اسکین، و بازیکنان استفاده میشود.
- CP: علاوه بر شخصیسازی، برای خرید بازیکنان در بازار انتقالات نیز قابل استفاده است. این ارزها از طریق انجام چالشها و برنده شدن در مسابقات قابل کسب هستند یا میتوان آنها را خریداری کرد.
شما برای این که بتوانید بازیکنان بزرگی را در اختیار بگیرید باید درجه شهرت (LP) خود را با برد ها و نتایج خوب بالا برده و در ادامه نسبت به درجه شهرتی که کسب کردهاید، ستارهها را وارد ترکیب خود کنید. توسعه دهندگان UFL مد آنلاین بازی را طوری طراحی کرده اند که شما برای پیشرفت در بازی نیاز به پرداخت های درون برنامه ای نداشته باشید و به عبارتی بهتر بازی از حالت Pay To Win تا جایی که توانسته دوری کرده است.
مقایسه بازی UFL با بازیهای EA FC و eFootball
بازی UFL در مقابل دو عنوان بزرگ و شناخته شده در دنیای فوتبال مجازی یعنی EA Sports FC و eFootball قرار گرفته است. هر سه بازی با هدف ارائه یک تجربه واقعی و هیجانانگیز از فوتبال توسعه یافتهاند، اما تفاوتهایی میان آنها وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
گرافیک و فیزیک
- UFL: استفاده از موتور بازیسازی Unreal Engine باعث شده تا UFL دارای گرافیکی بسیار پیشرفته و واقعگرایانه باشد. جزئیات چهره بازیکنان، استادیومها و انیمیشنهای حرکتی در این بازی به صورت بسیار دقیق و طبیعی طراحی شدهاند. فیزیک بازی نیز با دقت بالا طراحی شده و حرکت توپ و برخوردها بسیار واقعگرایانه به نظر میرسند.
- EA Sports FC: این بازی نیز با گرافیک و فیزیکی بسیار پیشرفته و بهینهشده عرضه میشود. جزئیات بازیکنان و محیطهای بازی با استفاده از فناوریهای پیشرفته، بسیار واقعی و جذاب هستند. اما در برخی موارد، کاربران گزارش دادهاند که انیمیشنهای حرکتی کمی مصنوعی به نظر میرسند.
- eFootball: این بازی نیز با گرافیکی قابل قبول عرضه میشود، اما برخی از کاربران از کیفیت پایینتر گرافیک و انیمیشنهای حرکتی نسبت به رقبای خود شکایت دارند. فیزیک بازی نیز در برخی موارد دچار نقصهایی است که تجربه بازی را تحت تاثیر قرار میدهد.
گیمپلی و ویژگیها
- UFL: گیمپلی UFL با تمرکز بر واقعگرایی و تجربهای طبیعی طراحی شده است. امکانات مدیریت تیم به صورت دقیق و جامع، مسابقات آنلاین با سیستم رتبهبندی جهانی و بهروزرسانیهای منظم از ویژگیهای برجسته این بازی هستند. همچنین، مدل اقتصادی بازی به گونهای است که تمامی کاربران به تمامی امکانات بازی دسترسی داشته باشند و پرداختها تنها برای موارد ظاهری و سفارشیسازیها هستند.
- EA Sports FC: این بازی نیز دارای گیمپلی بسیار جذاب و واقعگرایانه است. امکانات مدیریتی و تاکتیکی در این بازی بسیار گسترده و کامل هستند. همچنین، مسابقات آنلاین و حالتهای مختلف بازی، تجربهای بینظیر را برای کاربران فراهم میکنند. با این حال، مدل اقتصادی این بازی به گونهای است که برخی از امکانات و آیتمها نیازمند پرداخت هزینه هستند که میتواند به نوعی مزیت برای کاربران پرداختکننده باشد.
- eFootball: گیمپلی این بازی نیز جذاب است، اما برخی از کاربران از کمبود تنوع و کیفیت در برخی از ویژگیها شکایت دارند. سیستم مدیریتی و تاکتیکی به اندازه رقبای خود پیشرفته نیست و فیزیک بازی نیز در برخی موارد نیازمند بهبود است. مدل اقتصادی بازی نیز مشابه EA Sports FC است و برخی از آیتمها و امکانات نیازمند پرداخت هزینه هستند.
برای خرید اکانت قانونی EA SPORTS FC 25 برای PS4 و PS5 (نسخه استاندارد) و اکانت قانونی EA SPORTS FC 25 Ultimate Edition برای PS4 و PS5 (نسخه آلتیمیت) به آپرا گیم مراجعه کنید.
جامعه بازیکنان و محبوبیت
- UFL: این بازی به عنوان یک عنوان جدید و نوآور توانسته توجه بسیاری از گیمرها را به خود جلب کند. جامعه بازیکنان این بازی در حال رشد است و بهروزرسانیها و ویژگیهای جدید، باعث جذب بیشتر کاربران شده است.
- EA Sports FC: این بازی به دلیل تاریخچه طولانی و کیفیت بالای خود، یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین بازیهای فوتبال مجازی است. جامعه بازیکنان این بازی بسیار بزرگ و فعال است و هر ساله نسخههای جدید این بازی مورد استقبال قرار میگیرند.
- eFootball: این بازی نیز دارای جامعه بزرگی از بازیکنان است، اما در مقایسه با FCEA Sports FC، کمی کمتر محبوبیت دارد. با این حال، کاربران وفادار خود را دارد که همچنان از این بازی حمایت میکنند.
خرید اکانت قانونی پلی استیشن 4 و 5
جمع بندی
برخلاف سایر ژانرهای بازیهای ویدیویی ازجمله شوتر، مبارزهای و ریسینگ که سالانه شاهد عرضه بازیهای جدیدی هستیم، دررابطه با فوتبال که طرفداران بسیار زیادی دارد این مقوله صدق نمیکند. حال Strikerz Inc درنظر دارد با توسعه و انتشار یک شبیهساز فوتبالی هدفی متفاوتتر از دو بازی Fifa و eFootball را در پیش بگیرد.
به قول نشیلوف هدفگذاری UFL فراتر از تنها یک بازی ویدیویی است و چنانچه تمام برنامهریزیها درست پیش بروند، این اثر به یک فرهنگ ورزشی طی سالهای آینده تبدیل خواهد شد. «لیگ برتر انگلیس، بسکتبال NBA و هاکی NHL نهتنها صرفا یک مسابقه و رقابت، بلکه پدیدههایی هستند که مردم سراسر جهان را به هم متصل میکنند. با UFL ما اثری فراتر از یک بازی ویدیویی خواهیم ساخت. هدف و برنامهریزی ما توسعه یک برند ورزشی قدرتمند و اکوسیستمی است که تمام جوانب بخشهای آنلاین و آفلاین مثل موسیقی، مد و فشن، تولید محتوا، اشخاص مشهور، شرکا و موارد دیگر را پوشش دهد.»
ادعاهای مطرح شده از جانب سازندگان بازی UFL نشان از بلندپروازی آنها است. تنها زمان میتواند ثابت کند که آیا یک رقیب جدی و مصمم برای الکترونیک آرتز و کونامی درحال ظهور است یا صحبتهای Strikerz Inc تنها جنبه کلامی پیدا خواهند کرد؟ اگر شما هم از طرفداران آثار ورزشی بهخصوص فوتبال هستید، لطفا نظرات و پیشبینیهای خود در این زمینه را با ما و سایر مخاطبان آپرا گیم به اشتراک بگذارید.