Alan Wake 2 از آن دست بازیهایی است که یادمان میآورد چرا عاشق ویدیو گیم هستیم و عاشق آن هم خواهیم ماند. همراه آپرا گیم برایبررسی بازی 2 Alan Wake باشید.
اگر بخواهم صادقانه بگویم قسمت اول مجموعهی Alan Wake با وجود آن که مضمونی جذاب را در مبحث روایی مطرح کرده و همچنین برخی ایدههای جالب را در گیمپلیاش معرفی میکرد، شخصا برای من هرگز اثری نبود که پس از به پایان رساندنش دوباره به آن بازگردم و به تجربهی چندین بارهی آن بپردازم، در واقع قسمت ابتدایی صرفا تجربهای بود که مرا بیشتر جذب داستان خودش کرد تا اینکه غرق در ابعاد مختلف خودش بکند.
زمانی که استودیوی Remedy پس از گذشت بیش از یک دهه اعلام کرد که قسمت دوم این مجموعه در دست ساخت بوده و قرار است حالا به طور کامل به ژانر وحشت بقا ورود کند، ناگهان درصد کنجکاوی من به سقف رسید و حالا کسی بودم که مشتاقانه منتظر تجربهی Alan Wake 2 بودم و حالا که آن را تجربه کردهام میتوانم بگویم نه تنها با برترین اثر Remedy بلکه با یکی از برترین تجربههای ژانر وحشت بقا طی چندین سال اخیر مواجه هستیم!
مشخصات بازی Alan Wake 2
بازی Alan Wake 2 گل سرسبد بازیهای آپدیتی در سال 2023 است. اگرچه نسخههای قدیمی این بازی نیز شگفتگیهای زیادی را به بار میآورند؛ اما این بازی با امکانات، گرافیک قدرتمند و جلوه بصری و صوتی شما را شگفت زده میکند. آن چیزی که این بازی را محبوبتر کرده است، سناریوی قدرتمند و داستانی است که شما را در خود غرق میکند.
این بازی توسط شرکت Epic Games Inc در تاریخ 17/10/2023 معرفی شد. سبک این بازی مانند نسخه قبلی ترسناک و دلهره آور است و به لطف گرافیک بالاتر و جلوههای بصری جذابتر هر لحظه ضربان قلبتان را بالا میبرد. پلتفرم این بازی PS5 است و میتواند به عنوان بهترین بازی برای این پلتفرم جهت استفاده در سنین مختلف شناخته شود.
بررسی بازی 2 Alan Wake- مسیر داستانی
در همان صفحه پایانی بازی و پس از پایانبندی عجیب آن، درحالیکه اسامی عوامل و سازندههای بازی با رنگهای سفید روی تصویری سیاه رژه میرفتند، ذهنم درگیر چند سؤال بود. اینکه چطور ذهن انسانهای بهظاهر معمولی و عادی، قدرت این را پیدا میکند و به چنین جایگاهی میرسد که بتوانید اثری اینچنینی را خلق کند؟ اینکه انگار رمدی تمام این ۱۳ سالی را که از نسخه اول الن ویک میگذرد، با ساخت بازیهایی مثل کوانتوم بریک یا کنترل، مشغول تمرین و دست گرمی بوده تا اینجا و با الن ویک ۲، آن مهره اصلی خودش را رو کند و مخصوصا سم لیک، نشان دهد که چقدر قصهگوی قهار و معرکهای است.
قطعا به شخصه دوباره به دنیای این بازی برمیگردم تا شاید چیزهای بیشتری هم از آن متوجه شوم و قطعا تا مدتها ذهنم درگیر آنچه که تجربه کردهام خواهد بود؛ اما فعلا امیدوارم بتوانم در حد توانم شرح دهم که چرا الن ویک ۲ اثباتی است بر اینکه ویدیو گیم خودِ خودِ هنر و یکی از بهترین مدیومها برای داستانگویی است؛ البته به شرطی که دست اهلش باشد.
سم لیک برای الن ویک ۲، سراغ روایت یک داستان دو وجهی رفته است؛ وجه اول این ماجرا یک مامور FBI به اسم ساگا اندرسون است که همراهبا همکارش به نام کیسی با بازی خود سم لیک، راهی برایت فالز میشود تا پرونده قتلی را مورد بررسی قرار دهد. این پرونده از همان ابتدا هم عجیب و مرموز است و مخصوصا سکانس آغازین بازی و پیش از اینکه اصلا با ساگا و کیسی آشنا شویم، حسابی غافلگیرمان کرده است.
اما قضیه رفته رفته عجیبتر هم میشود و اولینبار در زیرزمین اداره پلیس محلی است که بازی شوک اول را مثل یک مشت محکم بر صورتمان میکوبد. از اینجا به بعد هم کل ماجرا وارد یک هزارتوی پر پیچ و خم میشود که قدرت روایت آن، شانه به شانه با آثار جنایی درجهیکی مثل فصل اول True Detective یا Twin Peaks پیش میرود و درست مثل آنها، حتی یک لحظه هم به مغز بینوای ما اجازه رسیدن به آرامش و سکون را نمیدهد.
در وجه دوم این ماجرا هم الن ویک آشنای خودمان را داریم؛ نویسنده مفلوکی که کابوسهایش پس از آن سفر کذایی به برایت فالز برای رسیدن به آرامش هنوز پایان نیافته و این بار در جهانی که با نام «مکان تاریک» شناخته میشود، گرفتار شده است.
در این جهان بهواقع مرموز، موجودی از جنس تاریکی به نام اسکرچ دست از سر الن برنمیدارد و رمدی با بهره بردن از پتانسیل آن و البته المانهای دیگر ژانر وحشت، تجربهای خلق میکند که یادآور بهترین نمونههای ترس روانی در صنعت بازی و سینما است؛ چیزی شبیه به جهان مهزده و تاریک سایلنت هیل ۲.
پس از گذشت چند مرحله اول از تجربه الن ویک ۲، داستان بازی چیزی شبیه به یکی از آن پازلهای چند هزار تکه میشود. درست مثل وقتی که جعبه چنین پازلی را باز کردهاید و آنقدر تکههای ریز و بهظاهر نامفهوم جلوی رویتان پخش زمین شدهاند که ناخودآگاه فکر میکنید اگر خود طراح این پازل را هم بیاورید، نمیتواند دیگر از آن یک شکل واحد و زیبا بسازد. اما دقیقا اینجا است که میتوان هنر سم لیک را در داستانگویی لمس کرد؛ سم لیک با چنان ظرافتی این بهظاهر آشفتگی را تبدیل به داستانی شدیدا منسجم میکند و هارمونی موزونی از آن مینوازد که فقط میتوان نظارهگر آن بود و از تجربهاش لذت برد.
در الن ویک ۲، داستان همهچیز است و هر ویژگی دیگر بازی هم ابزاری است برای رسیدن به این هارمونی یکپارچه. به همین دلیل هم متعقدم الن ویک ۲ را نمیتوان بخش بخش بررسی کرد؛ نمیتوان گفت که چه میدانم بازی از نظر شخصیتپردازی فلان خوبیها یا بدیها را دارد؛ گیمپلی آن به این دلیل خوب است یا بد و گرافیک آن نسل نهمی است یا خیر. اینجا همه مولفهها ابزاری برای رسیدن به یک هدف واحد هستند و باید هم به همین شکل بررسی و موشکافی شوند.
گیمپلی بازی Alan Wake 2
و اما نوبت به مبحث گیمپلی میرسد؛ همانطور که احتمالا میدانید و در بخش پیشین نیز اشاره کردیم، Alan Wake 2 حالا به طور کامل پا به ژانر وحشت بقا گذاشته است و از همین رو شاهد تغییرات و اعمال مکانیزمهای مختلفی در ساختار گیمپلی آن هستیم اما با وجود تغییرات گسترده، همچنان این بازی توانسته است هویت اصلی خودش را حفظ کند و خصوصیات اصلی گیمپلی قسمت اول را بازگردانده و به شکلی بهینه به ساختار تازهی خود تعمیم دهد.
از آن جایی که با دو کاراکتر قابل بازی روبهرو هستیم، بگذارید به نوبت به گیمپلی و خصوصیات خاص هر یک از آنها بپردازیم؛ اول با کاراکتر تازه و مامور FBI داستانمان شروع میکنیم. Saga به دلیل نقشی که در داستان بازی دارد، برخی خصوصیات بسیار جذاب و تازه را به روند گیمپلی معرفی میکند که از مهمترین آنها میتوانیم به محیط Mind Place اشاره کنیم. همانطور که از نامش پیداست، Mind Place یک فضای اختصاصی در ذهن Saga محسوب و به شکلی کاملا تعاملی به پلیر ارائه میشود. شما در این مکان میتوانید اسلحههای خود را ارتقا داده ، مظنونان پرونده را بررسی کرده و مهمتر از همه از Case Board استفاده کنید!
قطعا همهی شما در فیلمهای جنایی به نوعی Case Board را مشاهده کردهاید، دیواری که تمام شواهد، مدارک، مظنونان، شاهدان و سرنخهای مختلف مربوط به یک پرونده در آن قرار داشته و عموما کارآگاهان با استفاده از آن معماهای پیش روی خود را حل میکنند. کارکرد این بخش در این تجربه نیز دقیقا به همین صورت است، شما در طول تجربهی بازی در نقش Saga و پیش روی در داستان او، به معماها، کاراکترها، سرنخها و وقایع مختلفی برخورد میکنید که هر کدام به یک پرونده تبدیل میشوند!
بخش دیگری به نام Profiling وجود دارد که در آن میتوانید مظنونها و کاراکترهای مختلف داستان بازی را مشاهده کنید و میتوان گفت تا حدی همچون بازجویی عمل میکند با این تفاوت که Saga میتواند وارد ذهن آنها شده حقیقتها را پیدا کند، شاید با خودتان بگویید چطور همچین چیزی ممکن است؟ اما همانطور که در بخش قبلی اشاره کردم هر چیزی در این بازی دلیل و هدفی دارد، به من اعتماد کنید!
و اما زمانی که از محیط ذهنی Saga خارج شوید و پا به دنیای بازی بگذارید، تازه ماجراجویی شما شروع میشود. داستان Saga و Alan هر یک در محیطهای کاملا متفاوت و گستردهای روایت میشود که آزادی عمل زیادی را در اختیار پلیر قرار میدهد و در حالی که سازندگان رویکرد کاملا جهان باز نسبت به محیط این بازی نداشتهاند، اما میتوان آن را تا حدی نیمه-جهان باز تلقی کرد؛ شاید بهترین تشبیه برای این بازی The Evil Within 2 باشد.
شما با گشتن در محیطهای مختلف بازی میتوانید معماها و پازلهای مختلف را بیابید که بعضا بسیار جذاب و درگیرکننده هستند، همچنین در بخشهای مختلف محیط میتوانید آیتمها و مهمات پیدا کرده و یا حتی به اطلاعات مختلف در ارتباط با داستان اصلی و یا Lore کلی بازی دست پیدا کنید.
لازم به ذکر است که حل پازلها با توجه به کاراکتری که کنترل میکنید، پاداش متفاوتی دارد. به عنوان مثال، شما در نقش Saga با معماهایی با محوریت شعر روبهرو میشوید که در صورت انجامشان بازی برخی جاکلیدیها را در اختیارتان قرار میدهد که هر کدام خصوصیات و ارتقاهای خاصی را به Saga میدهند.
همانطور که کمی بالاتر اشاره کردم شما از امکان ارتقای اسلحهها نیز برخوردار هستید که در راستای انجام این کار، جستوجوی محیط یک امر بسیار مهم به شمار میآید. در نقش Saga، شما در محیط بازی با جعبههایی مواجه میشوید که داخلشان Manuscriptهایی یافت میشود که میتوانید با جمعآوری تعداد مشخصی از آنها، اسلحههای خود را ارتقا دهید اما متاسفانه وقت و مهماتی که باید در راستای یافتن این جعبهها صرف کنید، بسیار بیشتر از پاداشی است که از آنها به دست میآورید.
اکانت قانونی Alan Wake 2 برای PS5
این مسئله در حالی است که این روند در نقش Alan بسیار منطقیتر و بهینهتر پیادهسازی شده است که در نهایت به بر هم خوردن تعادل این سیستم ارتقا برای کاراکتر Saga ختم میشود. همچنین میزان عمق سیستم ارتقای Saga نیز بسیار کمتر از Alan است که در نهایت باعث میشود اصلا تاثیر این سیستم در سناریوی Saga احساس نشود و اگر راستش را بخواهید این تنها مشکلی است که شخصا میتوانم از این تجربه مطرح کنم که البته با تمام این صحبتها، آن قدر ابعاد و مکانیزمهای دیگر بازی سرگرمکننده هستند و در یک هارمونی عالی عمل میکنند که پس از مدتی به کلی این مشکل را فراموش میکنید.
Mind Place و Case Board را به یاد دارید؟ Alan نیز از فضایی مشابه برخودار است که البته عملکردی کاملا متفاوت با Saga دارد چرا که Alan یک نویسنده است بنابراین به جای اینکه در این محیط شما به بررسی شواهد پروندههای جنایی بپردازید، سناریوهای مختلف مینویسید.
سازندگان به جذابترین شکل ممکن از این خصوصیت استفاده کردهاند؛ به طوری که نه تنها گیمپلی بازی تحت تاثیر این خصوصیت قرار میگیرد، بلکه سناریونویسیها به طور مستقیم در بعد روایی و فضاسازی بازی نیز تزریق میشوند. حقیقتا تنها کلمهای که میتوانم با آن ساز و کار مذکور را توصیف کنم «فوقالعاده» است!
طراحی و گرافیک بازی Alan Wake 2
بازی Alan Wake 2 دارای گرافیک خوب و قابل قبولی است. اگرچه برخی از گیمرها انتخاب گرافیک قویتر و حداکثری را برای این بازی به دلیل همخوانی آن با PS5 داشتند؛ اما باید بگوییم که رزولوشن این بازی 1440 و نرخ فریم آن هم 60 است. بنابراین، حتی اگر بهترین گرافیک را برای اجرای این بازی داشته باشید، همچنان نرخ این بازی بالاتر از 60 نخواهد رفت.
به نظر میرسد که سازنده این بازی در تلاش بوده که بازی را برای مخاطبین ضعیف نیز قابل استفاده کند.
یکی از نقاط قوت این بازی، امکان تغییرات گرافیکی برای انجام بازی باکیفیتتر و قابل قبولتر است. اگر به دنبال یک بازی حرفهای و بدون نقص میگردید که بتوانید با آن تجربه به یادماندنی را داشته باشید، میتوانید کمی گرافیک بازی را تغییر دهید. گرافیک و طراحی این بازی بسیار زیباست و شما هر لحظه احساس میکنید که در آن محیط قرار دارید. نورپردازی سنگین این بازی باعث شده تا در هنگام حضور در مکانهای تاریک که در سناریو بازی Alan Wake 2 کم نیستند نیز احساس خوبی داشته باشید.
موسیقی و صداگذاری بازی Alan Wake 2
از موسیقی و صداگذاری بازی نیز نباید بگذریم. جایی که باز هم استودیوی رمدی سنگ تمام گذاشته. همکاری مجدد با گروه Poets of the Fall و موسیقیهایی که قطعا تا سالها جزئی از پلیلیستهایمان خواهند بود تنها بخشی از جذابیت بازیست. الن ویک ۲ دقیقا همان عنوانیست که نشان میدهد شاید عرضه کنسولهای پرو برای نسل نهم یا حتی ارتقاء کامپیوترهایمان منطقی باشد.
اگر قرار است چنین جلوههای بصریی را در هر بازی ببینیم ارزشش را دارد تا کمی بیشتر برای سختافزارمان هزینه کنیم. گرچه بارها و بارها روی کنسول پلی استیشن ۵ افت فریم دیدم، اما با توجه به کیفیت بصری بازی و البته آپدیتهایی که مطمئنا برای بازی در ادامه منتشر میشوند آن را یک ایراد تلقی نمیکنم. بازی بدون باگ نیست، اما تعدادشان آنقدر کم است که میتوانیم از آنها هم به سادگی عبور کنیم.
در بازی آلن ویک 2 با چه چیزهایی روبرو هستیم؟
بازی Alan Wake 2 تنها یک بازی ترسناک نیست. بلکه شما در این بازی با معماهای مختلفی روبرو هستید که باید آنها را حل کنید. در این بازی با موقعیتهای زیر روبرو خواهید بود:
- حل معماهای مرگبار: شهر توسط قاتلان مرگبار احاطه شده است که برای رهایی از آنها باید معماهای مرگباری را حل کنید.
- بازی با دو شخصیت: داستان بازی آلن ویک 2 دو شخصیه و به صورت موازی است. شما میتوانید به عنوان یک نویسنده یعنی آلن ویک و یا سگا اندرسون بازی کنید. وقایع و اتفاقات را از دید هر کدام از آنها ببینید و تجربه کسب کنید.
- استفاده از سلاح و نور: اگرچه سلاحهای مختلفی در بازی Alan Wake 2 در اختیار شما قرار میگیرند، اما نور بهترین سلاح شما برای مبارزه با تاریکی و خطرناک است.
نقاط قوت بازی Alan Wake 2
نقاط قوت
- داستانگویی معرکه با بهره بردن از تمام ابزارهای ممکن روایت
- فضاسازی بینظیر جهان بازی که هم در خدمت روایت است و هم شدیدا چشمنواز
- انتخاب عالی موسیقیها و ارتباط مستقیم آنها با وقایع بازی
- ایفای نقش عالی بازیگرها در قالب شخصیتهای بازی
- القای شدیدا تاثیرگذار حس ترس در هر دو بخش ساگا اندرسون و الن ویک
- ریتم مناسب گیمپلی بازی و جذابیتهای سرگرمکننده آن برای هر دو کاراکتر