مجموعه استاکر پس از ۱۵ سال به عرصه بازیها بازگشته است و ما به زودی شاهد یکی از منحصر به فردترین عناوین سال خواهیم بود. با آپرا گیم همراه باشید تا به بررسی بازی Stalker 2 بپردازیم.
۱۵ سال از آخرین باری که در Call of Pripyat با این مجموعه همراه شدیم میگذرد. استاکر یکی از آثار خاص و بینظیر دنیای گیم به شمار میرود و شخصاً از مدتها پیش منتظر عرضه S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl هستم تا دوباره تجربهای عمیق و غنی از اتمسفر عجیب و تا حدودی غمانگیز آن را به دست آورم.
متأسفانه، در این مدت، استاکر ۲ بارها با تأخیر روبهرو شده و مشکلاتی که تیم توسعه اوکراینی GSC Game World با آنها مواجه بوده، از جمله تهاجم روسیه به این کشور، روند پیشرفت بازی را به تأخیر انداخته است. اما سرانجام، تنها چند ساعت دیگر باقی مانده تا بازیکنان به طور رسمی وارد دنیای استاکر ۲ شوند و این انتظار به سرانجام برسد.
داستان استاکر ۲: سفر به اعماق تاریکی و رادیو اکتیویته
داستان بازی استاکر ۲ به رویداد انفجار نیروگاه هستهای چرنوبیل مرتبط است، اما با نگاهی متفاوت از واقعیت. در این جهان، پس از انفجار اولیه در سال ۱۹۸۶، یک انفجار دیگر در سال ۲۰۰۶ رخ میدهد که منجر به ایجاد منطقهای ممنوعه به نام ZONE میشود. این ناحیه، مکانی پر از خطرات، موجودات جهشیافته، مقادیر خطرناک مواد رادیواکتیو و پدیدههای عجیب و غریب است.
اما این منطقه بهطور کامل خالی از سکنه نیست و علاوه بر افرادی که به دنبال اهداف شخصی خود هستند، گروهی به نام استاکر نیز به زون پا میگذارند. هر یک از این افراد به دلیلی خاص به این مکان میروند؛ از کشف رازهای نهفته گرفته تا فرار از گذشتههای تاریک. گیمر در استاکر ۲ نقش یکی از این شخصیتها به نام اسکیف را ایفا میکند که او نیز با انگیزههای خاص خود وارد این منطقه میشود.
بهطور کلی، استاکر ۲ در دسته بازیهای شوتر اولشخص قرار میگیرد که در ادامه درباره گیمپلی آن بیشتر توضیح خواهم داد. معمولاً (هرچند نه همیشه) بازیهای این سبک داستانهای نسبتاً سادهای دارند و اگر با دنیای استاکر آشنایی نداشته باشید، احتمالاً با چنین ذهنیتی به استاکر ۲ نزدیک میشوید. اما واقعیت این است که داستان این بازی به هیچ وجه خطی و ساده نیست؛ بلکه از نظر داستانی، تجربهای پیچیده و چندلایه ارائه میدهد و بخشی از روایت به تصمیمات مخاطب و واکنشهای او در برابر حوادث مختلف بستگی دارد.
این نوع تصمیمگیریها به شیوههای متنوعی در بازی به تصویر کشیده شدهاند. از یک سو، این تصمیمات بخش جداییناپذیر از داستان اصلی هستند که مخاطب را در موقعیتهای دشوار و چندگانه قرار میدهند. انتخابهای شما در این لحظات نه تنها بر شخصیت اسکیف بلکه بر دیگر کاراکترهای درگیر و رویه کلی روایت تأثیرات غیرمنتظرهای دارد. علاوه بر این، در طول تجربه بازی استاکر ۲، همواره با انتخابهای مختلفی مواجه هستیم؛ بهعنوان مثال، ممکن است در حین حرکت به سمت یک مأموریت، درگیریای میان گروهی از سربازان را مشاهده کنید. نحوه واکنش شما به این وضعیت (مداخله یا عدم مداخله) میتواند به شکلگیری یک خردهداستان جذاب بینجامد که برای اسکیف پیامدها یا پاداشهای خاصی به همراه دارد.
شخصیتپردازی و پایان بازی Stalker 2
داستان بازی بهواسطه نگرش بازیکن، در نهایت به یکی از چهار پایان متفاوت استاکر ۲ میرسد که این موضوع انگیزهای قوی برای تجربههای مکرر این اثر از استودیو GSC Game World فراهم میکند. با این حال، در حالی که داستان کلی بازی دارای پیچیدگیهای زیادی است، یک نکته منفی نیز وجود دارد که باید به آن توجه کرد.
مشکل اینجاست که روند روایت استاکر ۲ برای مدتی طولانی به کندی پیش میرود؛ بهطوریکه تقریباً ۵-۶ ساعت ابتدایی بازی، در یک تجربه ۳۵ ساعته، به عنوان مقدمهای طولانی به نظر میرسد و احساس گنگی ایجاد میکند. اما پس از رسیدن به نقطهای خاص که به منظور جلوگیری از لو رفتن داستان جزییات آن را بیان نمیکنم، به تدریج میتوانید به درک بهتری از دنیای مرموز بازی برسید و از اینجا به بعد، انگیزهای برای پیگیری ماجراها تا پایان داستان در شما شکل میگیرد.
بدون شک نمیتوان از داستان استاکر ۲ صحبت کرد و به شخصیتپردازی فوقالعاده آن اشاره نکرد. سازندگان این بازی به هیچ وجه به دنبال خلق قهرمان از یک شخصیت خاص (حتی اسکیف) نیستند و به جای آن، تلاش دارند تا پیچیدگیهای انسانی را، به ویژه در دنیای بیرحم استاکر ۲، به تصویر بکشند. به همین دلیل، مرزهای معمول خوب و بد یا سیاه و سفید در این اثر وجود ندارد و این مساله اعتماد به شخصیتهای متعدد بازی و تصمیمگیری بر اساس این اعتماد را به چالش میکشد.
این ویژگی، سناریوهای غیرقابل پیشبینی را در استاکر ۲ ایجاد میکند و به مخاطب یادآوری میکند که هر تصمیمی در این دنیا پیامدهایی دارد و حتی اگر انتخاب شما از نظر منطقی اشتباه بهنظر برسد، عواقب آن بهطور بیرحمانهای نمایان میشود.
این عوامل در نهایت به داستانی عمیق، پیچیده، مرموز و حتی تا حدی فلسفی در استاکر ۲ منجر میشوند که برای لذتبردن از آن، درست مانند آثار کلاسیک ادبیات روسی، نیاز به صبر و شکیبایی دارید تا بازی با حوصله زمینهسازیهای لازم را انجام دهد و از جایی به بعد، شما را در دل حوادث خود گرفتار کند. اما این پیچیدگی تنها به روایت محدود نمیشود و شامل روند کلی بازی نیز میگردد. با وجود گذشت ۱۵ سال از نسخه قبلی، و احتمال مقایسه آن با بازیهایی نظیر فالاوت یا مترو، استاکر ۲ شبیه هیچچیز دیگری جز خود استاکر نیست و از نظر من، این ویژگی بهعنوان یک نقطه قوت محسوب میشود.
خرید اکانت قانونی پلی استیشن 4 و 5
بررسی گیم پلی استاکر ۲
استاکر ۲ بهعنوان یک شوتری اولشخص، بهخوبی عناصر بقا و ترس را با واقعگرایی ملموسی ترکیب کرده است. در این بازی، شما نمیتوانید به سادگی سلاحی به دست بگیرید و دشمنان یا موجودات ماورایی را به راحتی از میان بردارید؛ زیرا هم مهمات شما محدود است و هم طراحی کلی بازی به گونهای است که بدون فکر و برنامهریزی، نتیجهای جز شکست در انتظار شما نخواهد بود.
یکی از نقاط قوت اصلی استاکر ۲، دنیای بازی و جو آن است که بخش عمدهای از تجربه شما را تشکیل میدهد.
تنها نکتهای که در این خصوص برایم اندکی آزاردهنده بود، واقعگرایی بیش از حد در برخی جوانب بازی است. بهعنوان مثال، هرچند همیشه دو اسلحه اصلی به همراه داشتم، اما وزن تجهیزات بهطور مداوم از حد مجاز فراتر میرفت و این موضوع همیشه مانع از راحت دویدن من میشد. با این حال، عناصر بقامحور مانند نیاز به مصرف مواد غذایی برای مقابله با گرسنگی عمق بیشتری به گیمپلی بازی میدهند.
با توجه به این موارد، در مجموع استاکر ۲ گیمپلی جذابی ارائه میدهد. نبردها، حتی با وجود کمی بدقلقی در سلاحها، به شدت تنشزا هستند. مأموریتهای اصلی و فرعی نیز بهخصوص بهواسطه بُعد داستانی و تعامل با شخصیتهای پیچیده، ناامیدکننده نیستند. سیستم ارتقاء تجهیزات بازی از جزئیات مناسبی برخوردار است و جو تاثیرگذار دنیای بازی لذت انجام این فعالیتها را دوچندان میکند.
استاکر ۲ با استفاده از موتور آنریل ۵ ساخته شده و جزئیات گرافیکی خوبی، بهویژه در طراحی محیط، دارد. بافتهای گیاهی، نورپردازی و سایهزنیها و افکتهایی مانند انعکاس نور بر سطح آب در شرایط بارانی کیفیت بالایی دارند. با این حال، طراحی چهرههای شخصیتها بهوضوح در سطح پایینتری قرار دارد. در طول تجربه تقریبا یک هفتهای من از استاکر ۲، چندین بهروزرسانی منتشر شد و بر اساس آخرین نسخه، عملکرد فنی بازی نسبتا رضایتبخش است.
با این وجود، افت فریمها بهویژه در محیطهای شلوغ قابل مشاهده است و بازی با برخی باگها و مشکلاتی مانند کرش کردن در نسخه پیسی مواجه است. انتظار میرود این مشکلات با بهروزرسانیهای آینده یا در روز عرضه بازی رفع شوند یا حداقل به حداقل برسند. این نوع مشکلات همیشه در سری بازیهای استاکر وجود داشته و به نوعی به امضای این سری تبدیل شدهاند. از نظر صداگذاری نیز استاکر ۲ کیفیت قابل قبولی ارائه میدهد، بهخصوص صدای سلاحها که به دقت طراحی شده است.
نقدها و نمرات بازی STALKER 2
در ادامه خلاصۀ برخی بررسیهای منتشر شده را مطالعه میکنید:
Hardcore Gamer 10/10
STALKER 2 چیزی کمتر از یک معجزه نیست. این عنوان که توسط استودیوی اوکراینی GSC Game World طی هفت سال ساخته شده و پندمی و جنگ را پشت سر گذاشته، نشان از شوق و ذوق و علاقۀ یک تیم توسعه را در خود دارد. در حالی که برخی فرنچایزهای قدیمی از ریشهها و مخاطبین حرفهای خود دور میشوند، STALKER 2 پلیرهای هاردکور و طرفداران را به آغوش میکشد و بازیای که میخواستند را به آنها ارائه میدهد.
SECTOR.sk 9/10
STALKER 2 این سری محبوب را با کیفیت بصری خیرهکننده به عصر مدرن میآورد در حالی که ریشههای هاردکور این شوتر اول شخص را حفظ میکند. بازی همچنان مبانی منحصر به فرد فرنچایز مبنی بر اکشن چالشبراگیز، محیطهای وسیع و داستانی غنی را در خود دارد. با این حال، مشکلات کوچکی نظیر انیمیشنها و هوش مصنوعی ضعیف و باگهای متعدد، کمی تجربه را مختل میکنند.
Gamer.no 8/10
STALKER 2 به عنوان یک شوتر بقای غوطهورانه و تحسینبرانگیز خود را مطرح میکند. با یک دنیای وسیعِ به صورت دستی طراحی شده، انتخابهای داستانی جذاب و محتویات غنی بسیار طرف هستیم. این موضوع که شما یک قهرمان نیستید و تنها میخواهید در یک دنیای وحشی زنده بمانید نیز بسیار تازه است.
Checkpoint Gaming 7/10
STALKER 2: Heart of Chornobyl یک بازی غیرمنتظره و عجیب است. این عنوان با گرافیک خیرهکننده، اتمسفر سنگین و گیمپلی مطابق با روح سری خودنمایی میکند. با این حال، نمیتوان مشکلات فنی، گلیچها، نرخ فریم نه چندان ثابت و اشتباهات در طراحی را نادیده گرفت که در مسیر جاهطلبیهایش قرار گرفتهاند. با وجود تمام این مشکلات، STALKER 2 جذابیت خاصی دارد که باعث میشود نتوانید از آن بگذرید.
CGMagazine 6/10
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl بسیار امیدوارکننده به نظر میرسد، اما نیاز به زمان بیشتری برای پولیش داشت.
VGC 4/10
STALKER 2 اگر چند سال دیگر عرضه میشد، میتوانست اثری عالی باشد، اما چیزی که در زمان عرضه شاهدش هستیم، از حیث فنی افتضاح است که باعث میشود نتواند ایدههای خوبش را مطرح کند. داستانهای جانبی درگیرکننده و ستینگ بینظیر جذاب هستند، اما در زمان عرضه STALKER 2 اثری نیست که آن را به شما پیشنهاد بدهیم