بازی Assassin’s Creed Shadows به عنوان جدیدترین نسخه از سری محبوب اساسینز کرید، ویژگی های جدید در نسخه Assassins Creed Shadows هیجان را به ارمغان می آورد. این بازی که در دوره ژاپن فئودال روایت می شود، گیمرها را به دنیایی وسیع و پُر از مناظر و معابد زیبا می برد. با سیستم تغییر فصول و آب و هوا، محیط های بازی به شما واکنش می دهند و تجربه ای پویا و زنده را فراهم می کنند. در این مقاله به بررسی همه چیز در مورد بازی Assassin’s Creed Shadows و تاریخ انتشار آن می پردازیم. با آپرا گیم همراه باشید.
بخش داستانی (spoiler)
j0nathan، لیکر معتبر بازی های یوبیسافت، در ویدیویی جزئیاتی از بخش داستانی بازی را اعلام کرد.
یاسوکه: او در ابتدای داستان یک برده است که در یک کشتی خدمت می کند. کشتی مذکور مورد هجوم گروهی قرار میگیرد و اکثر خدمه کشتی، از جمله همسر یاسوکه، کشته می شوند. یاسوکه که مرده فرض شده بود، بعد از چند روز توسط افرادی پیدا شده و به معبدی در ژاپن برده می شود. او در آن مکان به اودا نوبوناگا (Oda Nobunaga)، یکی از مهم ترین شخصیت های تاریخی در زمان سنگوکوی ژاپن، خدمت می کند. یاسوکه آیین سامورایی ها را در آن معبد میآموزد.
نائوئه: شخصیت اصلی دیگر بازی، نائوئه نام دارد که نام او قابل تغییر خواهد بود. پیش زمینه داستانی او به بایک (Bayek)، شخصیت اصلی Assassin’s Creed Origins، شباهت دارد. یکی از اعضای Order، پدر او را میکشد و نائوئه به دنبال انتقام است و این موضوع، او را مجبور به شینوبی شدن میکند.
بررسی ویژگی های جدید در نسخه Assassins Creed Shadows
بازی دو شخصیت قابل بازی ارائه می دهد که هر یک استایل مبارزاتی کاملاً متفاوتی دارند و یک دیگر را تکمیل می کنند. نائوئه، شخصیت مونث بازی و یک شینوبی ماهر است که روی مخفی کاری تاکید دارد. در حالی که یاسوکه، شخصیت مذکر و سامورایی بازی بوده و روی نیرو و قدرت مبارزاتی رو در روی خود حساب باز می کند. هر یک از دو شخصیت بازی شامل درخت مهارت ها، تجهیزات (زره و سلاح ها) و سیستم پیش روی منحصر به خود می شوند.
استفاده از ری تریسنگ در مجموعه اساسینز کرید
چیزی که در بازی اساسینز کرید سایهها به شدت مورد توجه است، قابلیت استفاده از تکنولوژی ری تریسینگ است. موتور انیمیشنسازی شرکت یوبیسافت به نام انویل (Anvil) حال از ری تریسینگ پشتیبانی کرده و از این تکنولوژی در نورپردازی محیط استفاده خواهد کرد. این نکته برای سازندگان و کاربران اهمیت زیادی داشته و با دقت در تریلر شما تا حدی متوجه آن خواهید شد.
اگر شما تریلر را بررسی کنید با نتایج جالبی روبرو خواهید شد. از لحاظ ظاهری شاید به نظر نرسد که بازی از این سیستم استفاده میکند ولی در کل مشخص است که نرپردازی به شدت بهتر شده است. مخصوصاً اینکه در اطراف اجسام هندسی سایهها و نور به خوبی طراحی شده و مشخص است که شرکت سازنده از یک سیستم پیچیده برای این کار استفاده کرده است. این موضوع در مناطق جنگلی هم به طور کامل مشخص است. به دلیل اینکه در این مناطق شما با محیط شلوغتری از لحاظ نور روبرو هستید و به خوبی شرکت سازنده توانسته ممانعت درختان از عبور نور را نشان بدهد.
با این حال در مناطق کوچکتر این سیستم نورپردازی چندان مشخص نیست. به دلیل اینکه در این مناطق اکثر سایهها صاف به نظر رسیده و برجستگی زیادی ندارد. نتایج بصری این موضوع کاملاً خوب است و مشکل خاصی ندارد ولی دقت کمتری در این مناطق وجود دارد و مشخص است که شرکت سازنده از یک سیستم پویا برای نورپردازی استفاده کرده است.
با پیشرفت در این دمو شما متوجه خواهید شد که مقداری نور در مناطق بسته وارد شده است. مخصوصاً زمانی که شما دوربین را به سرعت تکان دهید متوجه خواهید شد که دقت نورپردازی در این بازی کمتر از عناوین دیگر است. با توجه به این موارد مشخص است که سیستم نورپردازی این بازی از یک سیستم پویشگر (Probe Based) به جای به ازای هر پیکسل (Per Pixel) در ری تریسینگ استفاده کرده است.
جهان باز و تغییر فصول
یکی از ویژگی های جذاب Assassins Creed Shadows ، سیستم نورپردازی کاملاً پویا و تغییر فصل های آب وهوایی است. بازیکنان می توانند با پیشرفت در داستان اصلی، بازی را در چهار فصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان تجربه کنند. این چرخه فصل ها علاوه بر زیبایی بخشی به مناطق ژاپن. تاثیر مستقیمی بر ویژگی های جهان و مکانیسم های گیم پلی دارد.
مبارزات و سیستمهای نقش آفرینی
زره دشمنان دارای دوام مشخصی بوده و در هنگام مبارزات شکسته میشود. تقریبا تمام آیتمهای بازی در صورت اصابت با اسلحهها دچار آسیب میشوند. کاتاناها میتوانند علفها و سبدهای میوه را بشکنند و از خود ردی به جا بگذارند.
بازیکنان میتوانند سلاحهای متنوعی را انتخاب کنند. در بازی کاتاناها، نیزهها، Shuriken و Kusarigama وجود دارند. همچنین یاسوکه میتواند از تفنگهای Arquebus استفاده کند تا از راه دور به دشمنان آسیب برساند. هر اسلحه یک درخت مهارت داشته و با استفاده مکرر از هر کدام میتوانید دقت و مهارتهای آنها را ارتقا دهید. بازیکنان همچنین میتوانند با جمع کردن منابع موردنیاز، کاتانای خود را بسازند و آن را شخصیسازی کنند.
با گشتگذار در بازی، طومارهایی را پیدا خواهید کرد که مهارتهای مبارزه را به شخصیتها یاد میدهند. به مانند Assassin’s Creed Syndicate، یاسوکه و نائوئه دو درخت مهارت جداگانه و زره دارند اما XP Point، اسلحههای جمعآوریشده و منابع را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
ماموریتها و ترورها
به مانند Assassin’s Creed Syndicate، اکثر ماموریتهای اصلی را میتوان با هر دو شخصیت اصلی تجربه کرد و انتخاب میان آنها، بر عهده بازیکنان است. البته یاسوکه و نائوئه هر کدام ماموریت اختصاصی خود را دارند.
مراحل فرعی Assassins Creed Shadows شامل پیدا کردن قلعهها، معابد، زیارتگاهها و آثار قیمتی و یا هنری میشوند و بازیکنان میتوانند همگام با مراحل اصلی آنها را پیش ببرند. بازیکنان قادر به ساخت شبکههای جاسوسی بوده و مامورین این شبکهها به ماموریتهایی به منظور جمعآوری اطلاعات فرستاده میشوند.
کیفیت محیط و دنیا
چندی پیش یک توییت از طرف برنامه نویسان گرافیکی یوبیسافت منتشر شد که در آن نوشته شده بود بازی سایهها از سیستم هندسه مجازی (Virtualised Geometry) استفاده میکند. در نمونهای که منتشر شده نمیتوان به صورت دقیق این موضوع را بررسی کرد ولی به طور کلی جزئیات بازی در محیط و در هنگام حرکت کم میشود. به همین دلیل بازی سایهها در هر فرصتی که بتواند برخی از جزئیات را کم خواهد کرد و امکان دارد که عملکرد بازی با این کار بهتر شده باشد. نکته اینجاست که این عملکرد به هزینه کیفیت تصویر خواهد بود که برای برخی از افراد خوشایند نیست.
اگر شما بازی سایهها را با بازی میراژ (Mirage) مقایسه کنید با نکات جالبی روبرو خواهید شد. اول اینکه بازی میراژ آخرین عنوان اساسینز کرید است که برای نسل هشتم عرضه شد و به همین دلیل شرکت یوبیسافت با محدودیتهای خاصی در این بازی روبرو بود. در بازی سایهها شلوغی مناطق و پیچیدگی محیط به مراتب بیشتر از میراژ است. از طرفی از لحاظ گرافیکی این دو بازی شباهت زیادی دارند اما چگالی و جزئیات است که دلیل اصلی تفاوت میان دو بازی میراژ و سایهها است.
یکی از مواردی که بازی Assassins Creed Shadows به بهترین نحو آن را پیاده میکند، قابلیت تخریب محیط است. به این شکل که وقتی شما در نقش یاسوکه (Yasuke) با دشمنان مبارزه میکند، کرکتر بازی این دشمنان را به سمت یک سبد میوه پرتاب میکند. پس از آن شما متوجه میشوید که بازی با فیزیک بسیار خوبی میوهها را خارج کرده که آن را جذاب میکند. این شرایط برای موارد دیگر هم وجود دارد. برای مثال اگر شما یک دشمن را به سمت دیوار پرتاب کنید، احتمال خرابی وجود دارد و شرکت سازنده نیز به بهترین نحو آن را پیاده کرده است. در نتیجه مبارزات در این بازی از لحاظ بصری به شدت زیبا شده است.
زمان انتشار نسخه Assassins Creed Shadows
در تاریخ 14 فوریه 2025 (25 بهمن 1403)، دنیای بازیهای ویدیویی به یک تجربه نوین و هیجانانگیز خوشآمد خواهد گفت. Assassins Creed Shadowsبا ارائه داستانی عمیق و جذاب، بازیکنان را به سفری پرماجرا در دل تاریخ دعوت میکند. این بار، شخصیتهای جدید و مکانهای هیجانانگیز در انتظار هستند تا رازهای پنهان و اسرار تاریک را فاش کنند. با گرافیک خیرهکننده و مکانیکهای بازی نوآورانه، این عنوان به دنبال ایجاد تجربهای فراموشنشدنی برای طرفداران قدیمی و جدید است.
انتظارها برای این بازی جذاب به اوج خود رسیده و طرفداران با اشتیاق فراوان به انتشار آن چشم دوختهاند. تیم سازنده با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته و روایتهای عمیق، در تلاش است تا دنیای Assassin’s Creed را بار دیگر زنده کند و احساسات تازهای را در دل مخاطبان بیدار سازد. با نزدیک شدن به تاریخ عرضه، هیجان و کنجکاوی در میان هواداران به شدت افزایش یافته و همگان در انتظار کشف ماجراهای جدید و چالشهای بینظیر هستند.