نقد و بررسی بازی Fallout 4 : معمولا وقتی سخن از بازیهای نقشآفرینی به میان آید، ذهن ما به سمت بازیهایی با داستانی کهن، حماسی و افسانهای منحرف میشود. دلیل این موضوع آن است که ما سبک نقشآفرینی را با چنین عناوینی و چنین پسزمینههایی شناختهایم؛ ولی دنیای بازیهای نقشآفرینی میتواند بسیار متفاوتتر از چیزی باشد که در ذهن شما متصور میشود. Fallout 4 نمونه بارزی برای این مورد است. کمتر عناوینی را مییابید که در سبک نقشآفرینی باشند ولی در عین حال ابعادی از سبک تیراندازی، جهانباز و تاحدودی ماجراجویی را شامل شوند. با آپرا گیم در ادامه همراه باشید.
تاریخچه بازی Fallout 4
فالاوت یکی از قدیمیترین بازیهای نقشآفرینی است که نسخه اول آن در سال ۱۹۹۷ میلادی عرضه شد. سازنده نسخههای اول این سری استودیو بلکآیل بود که در سال ۲۰۰۳ منحل شد. با این حال بتسدا با خرید امتیاز فالاوت، در سال ۲۰۰۸ نسخه سوم بازی را عرضه کرد که همواره به عنوان یکی از بهترین بازیهای نقشآفرینی از آن یاد میشود. اتمسفر فوقالعاده بازی در کنار وسعت بالای محیطی آن و همچنان گیمپلی لذتبخش دست به دست هم دادند تا طرفداران جدید و قدیمی یک اثر نقشآفرینی جهانباز آخرالزمانی لذتبخش را تجربه کنند.
بتسدا فقط ۲ سال بعد و با همکاری آبسیدیَن که مجموعهای از سازندگان نسخههای اول بازی بود، Fallout New Vegas را عرضه کرد که به خوبی توانست موفقیتهای نسخه سوم را تکرار کند و در عین حال بیش از پیش به اصول نسخههای اولیه سری پایبند باشد. حال بتسدا، پس از گذشت پنج سال از این نسخه، «فالاوت 4» را عرضه کرده است و تمام تلاش خود را انجام داده تا این بازی بتواند دنباله موفقی برای نسخههای پیشین خود باشد. پس با ما همراه باشید تا در ادامه المانهای مختلف این بازی بزرگ را بررسی کنیم و ببینیم این شرکت در تحقق این امر تا چه حد موفق بوده است.
بیشتر بخوانید: 9 تا از بهترین بازی های open world
داستان و محیط بازی Fallout 4
داستان Fallout 4 در سال ۲۲۸۷، ۱۰ سال پس از وقایع Fallout 3 و ۲۱۰ سال پس از جنگ هستهای ویرانگر که ایالات متحده را به خرابهای رادیواکتیو تبدیل کرده، آغاز میشود. بازی در منطقه پسا-آخرالزمانی بوستون، معروف به “بخش مشترک المنافع” (Commonwealth)، جریان دارد. این منطقه، که اکنون پر از خرابههای شهرها، جنگلهای نابود شده، و نقاط متروکه است، به مکانی مملو از خطرات و ماجراهای جدید تبدیل شده است.
بازیکن در نقش “Sole Survivor” از پناهگاه زیرزمینی Vault 111 ظاهر میشود. داستان بازی با یک پیشدرآمد جذاب آغاز میشود که زندگی شخصیت اصلی قبل از فاجعه هستهای را نشان میدهد. در این بخش، بازیکن به همراه همسر و فرزندش شان در حال زندگی روزمره خود هستند. ناگهان، آژیرهای هشدار به صدا درمیآیند و خبر از وقوع یک حمله هستهای میدهند.
خانواده به سرعت به پناهگاه Vault 111 منتقل میشوند. این پناهگاه، یکی از چندین پناهگاهی است که توسط شرکت Vault-Tec ساخته شده است تا در صورت وقوع یک فاجعه هستهای، انسانها را از خطرات حفظ کند. در Vault 111، شخصیت اصلی و خانوادهاش در محفظههای انجماد قرار میگیرند. این بخش از داستان، به شکلی تأثیرگذار و احساسی روایت میشود و پایهگذار انگیزههای عمیق شخصیت اصلی برای ادامه سفرش است. چندین دهه بعد، شخصیت اصلی از خواب انجمادی بیدار میشود تا شاهد دزدیده شدن پسرش شان و قتل همسرش باشد.
این واقعه آغازگر سفر طولانی و پیچیده شخصیت اصلی برای یافتن فرزندش است. بخش مشترک المنافع، محیط بازی Fallout 4، با جزئیات و دقت فراوان طراحی شده است. این منطقه وسیع، پر از خرابههای شهرها، مناطق روستایی، و نقاط مختلف برای کاوش است. محیط بازی شامل بناهای تاریخی و مکانهای واقعی بوستون و اطراف آن، مانند Fenway Park (که در بازی به Diamond City تبدیل شده)، Memorial Bridge، و بسیاری از مکانهای دیگر است که به صورت ویرانه و تخریب شده نمایش داده میشوند.
این محیط پر از دشمنان مختلف است، از جمله موجودات جهشیافته، رباتها، و گروههای انساننما. موجودات جهشیافته شامل غولها، رادیوسکروپینها، و دیگر موجودات جهشیافته خطرناک هستند که هر کدام چالشها و تهدیدات خاص خود را دارند. رباتها نیز در دنیای بازی نقشی مهم ایفا میکنند، از رباتهای خدمتکار گرفته تا ماشینهای جنگی مرگبار. گروههای انساننما نیز بخش بزرگی از دشمنان و متحدان بازیکن را تشکیل میدهند. هر یک از این گروهها داستان و پیشینه خاص خود را دارند.
بازیکنان میتوانند با گروهها و فرقههای مختلفی مانند Minutemen، Brotherhood of Steel، Railroad، و Institute تعامل داشته باشند. هر یک از این گروهها اهداف و انگیزههای خاص خود را دنبال میکنند و تعامل با آنها میتواند مسیر داستان را تغییر دهد. برای مثال، Minutemen گروهی هستند که به دنبال بازگرداندن نظم و امنیت به بخش مشترک المنافع هستند، در حالی که Brotherhood of Steel به دنبال جمعآوری و حفظ تکنولوژیهای پیشرفته است. Railroad گروهی از مبارزان زیرزمینی هستند که برای آزادی رباتهای انسانی (Synths) مبارزه میکنند، و Institute سازمانی مخفی است که تکنولوژیهای پیشرفته را برای اهداف خاص خود استفاده میکند.
در طول بازی، بازیکنان میتوانند منابع جمعآوری کنند، سلاحها و تجهیزات خود را بهبود بخشند، و حتی به ساخت و مدیریت سکونتگاههای خود بپردازند. این سیستم ساختوساز پیشرفته، یکی از ویژگیهای جدید و برجسته Fallout 4 است که به بازیکنان امکان میدهد دنیای بازی را به شکل دلخواه خود تغییر دهند و توسعه دهند.
بازیکنان میتوانند سکونتگاهها را با استفاده از منابع مختلف بسازند، از خانهها و برجهای نگهبانی گرفته تا مزارع و سیستمهای دفاعی. این ویژگی نه تنها به بازیکنان امکان میدهد تا خلاقیت خود را به نمایش بگذارند، بلکه ابزارهای جدیدی برای بقا و دفاع در برابر تهدیدات محیطی فراهم میکند.علاوه بر داستان اصلی، Fallout 4 دارای ماموریتهای جانبی زیادی است که به بازیکنان فرصت میدهد تا بیشتر از دنیای بازی بهرهمند شوند و با شخصیتها و داستانهای فرعی آشنا شوند. این ماموریتها گاه میتوانند بسیار تأثیرگذار و حتی گاهی تراژیک باشند، و به عمق داستان و جهان بازی میافزایند.
نقد و بررسی مسائل فنی بازی Fallout 4
میرسیم به بررسی بخشی که برخلاف سایر بخشهای بازی فقط با موج بیامان تمجید و تعریف هواداران همراه نبودهاست! بازی در بعد فنی و به خصوص گرافیک از اولین نمایشهای خود بازخوردهای ضد و نقیضی را به همراه داشت.
بتسدا برای ساخت بازی از ورژن به روز شدهای از موتور داخلی خود استفاده کردهاست. موتوری که نسخههای قبلی آن در عناوینی چون اسکایریم خوش درخشیده بود. حال سوال اینجاست که آیا عملکرد گرافیکی فالاوت 4 برای سال2015 قابل قبول است یا خیر؟ جواب ما منفی نیست! بازی در بخش گرافیکی شمارا ناامید نمی کند، اما خب باید اقرار کرد از گرافیک بازی به جز معدود لحظاتی بهندرت شگفت زده خواهید شد. سطح جزئیات، شلوغی و وسعت محیطها، طراحی دشمنان و شخصیتها همه در حد قابل قبولی هستند اما مواردی چون بافتهای محیطی کیفیت متوسطی دارند.
با کمی گشت زدن در دنیای بازی مطمئنا شما هم مثل ما فکر میکنید اگر بتسدا از تکنولوژی پیشرفتهتری در این بخش استفاده میکرد، چه قدر نتیجه بهتر و لذتبخشتر میشد. اما از سویی طبیعی است که این نکته به ذهن تاد هاوارد و همکارانش نیز رسیده باشد. برای پاسخ شاید بتوان گفت که پیچیدگیهای وصف ناپذیر ساخت بازیای با این حجم از جزئیات و این گیمپلی بسیار پیچیده و پیشرفته سازندگان را به بسنده کردن به این حد از تکنولوژی گرافیکی وا داشته است.
برخلاف عناوین نقشآفرینی ابتدای قرن بیست و یکم و البته عناوین قبلی خود بتسدا! در طول بازی مجبور نیستید چهره و صداهای تکراری را با لباسهای متفاوت بارها ملاقات کنید، بلکه تنوع بسیار خوبی از کارکترها که به لطف ویژگی طراحی شخصیت بسیار پیشرفتهی بازی امکان پذیر شده است، پیشروی شماست. علاوه بر این نباید از اتمسفر سنگین و مخوف بازی (که گاه ما را به یاد شاهکاری چون S.T.A.L.K.E.R Shadow of Chernobyl میاندازد.) و طراحی هنری فوقالعادهی جهان بازی از محیطهای گوناگون تا Deathclawها و Rad Roachesهای دوست داشتنی گذشت!
در بخش شنیداری اما باید گفت فالاوت 4 کمنقص و بسیار درخشان ظاهر شدهاست. برای بازی صدها ساعت دیالوگ، توسط صدها گویندهی حرفهای صدا ضبط شدهاست. کیفیت صدای سلاحها، پدیدههای محیطی و انفجارها و نیز موسیقی عظیم و حماسی بازی نیز همه در سطح بالاترین استانداردهای این ژانر قرار دارند. به طور کلی میتوان گفت بازی در بخش شنیداری همهی خواستههای ما را برآورده میکند.
گیم پلی و مکانیکهای بازی Fallout 4
Fallout 4 با ترکیب عناصر نقشآفرینی کلاسیک با مکانیکهای مدرن و بهبود یافته، تجربهای غنی و پویا را برای بازیکنان فراهم میکند. گیمپلی بازی بر اساس کاوش، مبارزه، ساختوساز، و تعامل با دنیای بازی طراحی شده است.
مبارزه و سلاحها
مبارزه در Fallout 4 ترکیبی از تیراندازی اول شخص و سیستم نقشآفرینی نوبتی سنتی است. بازیکنان میتوانند از طیف وسیعی از سلاحها استفاده کنند، از اسلحههای گرم سنتی گرفته تا سلاحهای انرژی و انفجاری. یکی از ویژگیهای برجسته مبارزه در این بازی، سیستم V.A.T.S (Vault-Tec Assisted Targeting System) است که به بازیکنان امکان میدهد زمان را متوقف کرده و نقاط خاصی از بدن دشمنان را هدف بگیرند. این سیستم به بازیکنان کمک میکند تا مبارزات را به شکل استراتژیکتری مدیریت کنند و ضربات حیاتی به دشمنان وارد کنند.
سلاحها و تجهیزات در Fallout 4 به طور گستردهای قابل شخصیسازی هستند. بازیکنان میتوانند با جمعآوری منابع مختلف، سلاحها و زرهها را ارتقاء دهند و ویژگیهای جدیدی به آنها اضافه کنند. این سیستم شخصیسازی به بازیکنان امکان میدهد تا سلاحها و تجهیزات خود را مطابق با سبک بازی و نیازهای خود تنظیم کنند.
ساخت وساز و مدیریت سکونتگاهها
یکی از نوآورانهترین ویژگیهای Fallout 4 سیستم ساختوساز و مدیریت سکونتگاهها است. بازیکنان میتوانند در نقاط مختلف دنیای بازی سکونتگاههایی بسازند و مدیریت کنند. این سکونتگاهها میتوانند شامل خانهها، مزارع، برجهای نگهبانی، و سیستمهای دفاعی باشند. برای ساختوساز، بازیکنان باید منابع مختلفی مانند چوب، فلز، و مواد شیمیایی جمعآوری کنند.
مدیریت سکونتگاهها شامل تأمین نیازهای ساکنان مانند غذا، آب، و دفاع است. بازیکنان میتوانند ساکنان را به وظایف مختلفی اختصاص دهند، مانند کار در مزارع، نگهبانی، و تولید منابع. همچنین میتوانند سیستمهای دفاعی مانند تلهها و برجکهای نگهبانی نصب کنند تا از سکونتگاهها در برابر حملات دشمنان محافظت کنند.
تعامل با شخصیتها و گروهها
تعامل با شخصیتها و گروهها بخش مهمی از گیمپلی Fallout 4 را تشکیل میدهد. بازیکنان میتوانند با شخصیتهای مختلف در دنیای بازی صحبت کنند، ماموریتها را قبول کنند و تصمیماتی بگیرند که بر داستان و جهان بازی تأثیر میگذارد. بازی دارای یک سیستم دیالوگ تعاملی است که به بازیکنان اجازه میدهد تا پاسخهای مختلفی را انتخاب کنند و مسیر گفتگوها را تغییر دهند.
گروهها و فرقههای مختلف در دنیای بازی هر کدام اهداف و انگیزههای خاص خود را دارند. تعامل با این گروهها میتواند به شکل همکاری یا تقابل باشد و تصمیمات بازیکنان میتواند بر روابط آنها با این گروهها و حتی مسیر داستان بازی تأثیر بگذارد. برای مثال، پیوستن به یکی از گروهها ممکن است دشمنی گروههای دیگر را به همراه داشته باشد و بازیکنان را وادار به تصمیمگیریهای استراتژیک و اخلاقی کند.
بتسدا و خلق یک نقشآفرینی ناب دیگر
تا این جای کار از مولفههای جذاب گیمپلی و جنبههای اکشن بازی سخن گفتیم. ولی فالاوت 4 یک بازی نقشآفرینی است و المانهای این سبک نیز به هیچوجه سطحی کار نشدهاند. سیستم ارتقای شخصیت همچنان از S.P.E.C.I.A.L پیروی میکند که ترکیبی از ۷ ویژگی استقامت (Strength)، ادراک (Perception)، پایداری (Endurance)، جذابیت یا کاریزما (Charisma)، هوش (Intelligence)، چالاکی (Agility) و شانس (Luck) است. ارتقای شخصیت در فالاوت 4 نسبت به نسخههای پیشین تغییر یافته است.
گیمر دیگر به صورت مستقیم تواناییها را ارتقا نمیدهد، بلکه تواناییها به نوعی در سیستم پِرکهای (Perk) های بازی ادغام شدهاند. به این صورت که گیمر با وارد شدن به صحفه مخصوص به ارتقای شخصیت، در مجموع با ۷۰ پرک مختلف روبرو میشود که البته زیرشاخههایی نیز دارند و مجموع موارد قابل ارتقا در این بخش، به ۲۲۹ مورد میرسد. باز کردن هریک از این پرکها یا ارتقا دادنشان، به طور مستقیم بر افزایش توانایی نیز تاثیر میگذارد. بازکردن هریک از پرکهای بازی، علاوه بر اینکه تواناییهای مخصوصی به شخصیتتان میدهد، بر نحوه بازی شما تاثیرگذار است. مثلا اگر به سراغ پرکهای مربوط به استقامت بروید، شانس بیشتری برای موفقیت در درگیریهای نزدیک خواهید داشت.
دنباله رو بودن در زمینه ادراک، دقت بیشتر در استفاده از سیستم V.A.T.S و تواناییهای مثل بازکردن قفلها و هک کردن سیستمهای امنیتی را ارتقا میدهد. با پرکهای مخصوص به کاریزما، بسیاری از مشکلات از طریق صحبت کردن حل و فصل میشوند و ادامه دادن مسیر پایداری نیز باعث میشود تا در حین نبردهای شلوغ، شانس بیشتری برای زنده ماندن داشته باشید.
اگر قصد دارید تا بیشتر از مخفیکاری استفاده کنید، سراغ ارتقای پرکهای چالاکی بروید و اگر هم عاشق به دست آوردن آیتمهای باارزش و کمیاب هستید، شانس زمینه اصلی مورد نیاز شما است. در حالت کلی، سیستم ارتقای جدید و کامل بازی باعث میشود تا هر گیمری، به اقتضای سبک بازی خودش به ارتقای قابلیتها بپردازد و در نتیجه بازی را به هر شکلی که دوست داشت ادامه دهد و این آزادی عامل در نحوهی اجرای بازی بسیار ستودنی است.
ارتقای تواناییهای مختلف از طریق پیپبوی انجام میشود. این وسیله را اولین بار در حین خروج از والت ۱۱۱ پیدا خواهید کرد و علاوه بر این قابلیت، شامل لیست آیتمها و تجهیزات (Inventory)، نقشه بازی، لیست ماموریتهای بازی و همچنین امکان استفاده از رادیوهای مختلف است. رادیوها در کنار داشتن جنبه سرگرمکننده، هر از گاهی حامل اطلاعاتی هستند که از دل آنها ماموریتهای جانبی جذابی شکل میگیرد. مورد دیگری که در جنبههای نقشآفرینی فالاوت 4 بسیار به چشم میآید، سیستم دیالوگهای بازی است. برای سادهترین مکالمههای رد و بدل شده نیز انتخابهای متعددی در اختیار گیمر قرار میگیرد. این انتخابها نه فقط در پیشبردن روند بازی، که در روابط گیمر با دیگران نیز نقش اساسی دارند.
داشتن رابطه خوب با دیگران در مواقع نیاز یک پشتوانه بسیار خوب به حساب میآید و اگر به شخصی منفور تبدیل شوید، باید در موقعیتهای سخت به تنهایی از پس کار بر بیایید. خوب یا بد شدن شخصیت در بازی، از چگونگی انتخاب کردن دیالوگها نشات میگیرد و این مساله تاثیر زیادی در گیمپلی بازی دارد. همچنین حالت کلی این بخش نیز نسبت به نسخههای پیشین تغییر یافته و به جای ارایه تمام مطلبی که شخصیت شما خواهد گفت، خلاصهای از آن نشان داده میشود که انتخاب از بین دیالوگهای مختلف را بسیار راحتتر از قبل کرده است.
فالاوت 4 با جزییات بسیار زیادش، یک بازی برای لذت بردن مقطعی نیست. بلکه میتوان ماهها در دل ماجراجوییهای آن زندگی کرد و لذت برد